Povestea ilustratelor “FotoFilm Cluj” sau Focşanii la finele perioadei interbelice
Scris de , 04 Dec 2020
Scris de , 04 Dec 2020
Articol aparut pe 19 martie 2014 in Ziarul de Vrancea
La finele anilor 1930 Focşaniul era imortalizat în ilustratele “FotoFilm Cluj” u în cadrul proiectului FocsaniulVechi.ro au fost scoase la lumină nu mai puţin de 18 cărţi poştale din cele 20 probabile ale seriei u realizate pe hartie fotografică, ilustratele redau fidel spiritul timpului şi ajută la reconstituirea unui oraş pierdut
Cu mai puţin de două decenii înaintea instalării “urgiei roşii” în Romania era în vogă studioul fotografic “FotoFilm Cluj”. Acesta realiza cărţi poştale cu nenumărate localităţi din ţară printre care şi cu oraşul Focşani. În funcţie de mărimea localităţii erau imortalizate mai multe sau mai puţine obiective. În Focşaniul nostru au fost realizate cel mai probabil 20 de ilustrate, dar în lipsa unor studii în domeniul cartofiliei nu putem face decat supoziţii, ipotezele fiind totuşi bazate pe micile cercetări întreprinse în cadrul proiectului Focsaniulvechi.ro. Cărţile poştale “FotoFilm” Cluj printate pe hartie fotografică au meritul de a fi un martor tăcut ce redă perfect spiritul timpului.
Din cele 20 de ilustrate au fost descoperite nu mai puţin de 18 dintre ele, acestea făcand parte din colecţiile unor împătimiţi precum P. Mincu, S. Neagu ori A. Beldescu. Numărul 1 şi Nr. 18 din această serie ilustrează o Grădină Publică de nerecunoscut, Nr. 2 şi Nr. 10 înfăţişează o vedere generală luată din turnul Cazarmei Pompierilor, Nr. 3 ne arată vechiul Palat Muncipal din Piaţa Unirii cu Borna de Hotar în stanga lui. Numărul 5 este o adevărată bijuterie aceasta înfăţişand o bucată din lunga Stradă Mare a Unirii, dar şi pe librarul Gh. D. Mircea, cel ce comercializa în Focşani ilustratele “FotoFilm Cluj”. Numerele 6 şi 17 ne arată Treatrul Municipal “Maior Gh. Pastia” din unghiuri diferite. Numărul 7 ne prezintă impunătorul sediu al Băncii Naţionale Romane sucursala Focşani atunci cand oraşul nostru încă mai avea o sucursală a BNR. Numărul 8 ilustrează Liceul Comercial de pe strada Coteşti în anii în care acesta era îngrijit şi în proprietatea statului. Numărul 9 prezintă un foarte răcoros bulevard P.P. Carp, ce trecea prin faţa primăriei şi mergea pană la Tribunal.
Misterioasa ilustrată cu numărul 11
În a doua jumătate a seriei apar obiective care în mare parte s-au păstrat sau care au suferit modificări, dar care măcar nu au fost făcute una cu pămantul. De exemplu, numărul 12 ne arată Prefectura Veche, aşa cum nu o să mai fie niciodată, nici măcar cand administraţia locală va catadicsi să o redeschidă. La poziţia 13 fotograful a suprins o frumoasă perspectivă a Ateneului Popular în vreme ce la poziţia următoare apare sediul Casei de Comerciu şi Industrie de pe strada M. Kogălnicenu. O poziţie interesantă este şi 15 care ilustrează sediul Liceului de Fete, actualmente “Al. I. Cuza”. Interesul prezentat de această ilustrată este dat de faptul că la acea vreme doar o aripă a liceului era gata, cealaltă fiind în lucru, iar fotograful a surprins muncitorii la lucru. Întamplător sau nu, poziţia numărul 16 îi revine Liceului Unirea. În cele din urmă poziţiile 19 şi 20 surprind actuala Piaţă a Unirii, respectiv Biserica Sfantul Ioan. Deşi neintrată în colecţia virtuală focsaniulvechi.ro cartea poştală cu numărul 4 ilustrează Tribunalul. Aşadar, singura ilustrată de care nici măcar nu ştim ce reprezintă este cea cu numărul 11 despre care nu se ştie nimic, dar care se caută în continuare. Obiectivele care ar fi meritat pozate sunt atat de multe încat şansele ca în seria “FotoFilm Cluj” să fie, totuşi, mai mult de 20 de ilustrate sunt destul de bune. Ar mai fi meritat fotografiate Hala, Gara, Hotelul Bristol, Banca Focşani, Banca Economia ori încă o bucată din Strada Mare pentru a enumera cateva dintre obiectivele pe care le avea Focşaniul în anii ’30. Nu ne rămane decat să împărtăşim cu dumneavoastră misterioasa carte poştală numărul 11 atunci cand vom da de ea. Şi iată cum din cauza destinului tragic al Romaniei mutilate de comunism ajungem să reconstituim oraşul de odinioară pe baza ilustratelor. (Sorin TUDOSE)